Thursday, March 24, 2011

Blog?

There are a few of things that i have been thinking for the past few entries regarding this blog. :/

1. English vs Bahasa Malaysia vs Bahasa Sarawak?

This blog memang originally in Bahasa. Tapi sometimes aku terlajak juak typing in English sebab dah terbiasa. Aku sik pandey klaka omputih, mudah nak terbabak-babak klaka...tapi aku suka nulis in English. Tapi, since dari dolok nang blog tok sekda followers, sebab aku nang sik banyak kawan. Kawan-kawan ku dari Swinburne lebih minat ke dunia Anime, Cosplay, and Games, and aku lah kawan sidaknya yang paling tua and berkahwin dolok. Choopp...ada sorang gik yang dah kahwin, Jessica & Fung Yun. Jessy tok jak lah one of the earliest person to comment dalam blog tok. But yeah, dunia ku sik se-glemer dunia ACG. Haha! XD

Sebabnya aku dapat bezakan, blog lamak aku marek di LiveJournal & Yaplog. Rami sidak kawanku join in. Biasalah kes malas...aku sik update terus. Pasya, dah lekak beberapa tahun aku nak kawen, baruklah aku polah blog tok di blogspot. Blogspot lebih famous agaknya...best baca blog2 orang lain...happy and penuh perasaan. Haha!

Yalah tek aku pikir...bila menulis/menaip dalam bahasa ibunda, feelings yang dicurahkan ya sangat emotional & dramatik. Best bah baca...And, bila aku polah entry dlm bahasa ibunda, baruk ada orang comment. Adakah sebab entry ya lebih senang dihayati?

Aku lalu jadi duak tiga...nak teruskan polah entry dalam English or B.M. or Bahasa Sarawak, or rojak. Kawan ku Swing madah nya sekpat baca entry dlm B.M. sbb nya tok nang "khusus" dalam English jak. Apa ni chihuahua corgi?? XD Tapi yalah, since nya pun sik mereply comment, jadi no hal lah... piluk ati ku bila nya padah ada baca tp sik mereply apa-apa. Retinya sidak sik memahami apa yang aku tulis.

I'm so thankful to Ztie! Mun sik sebab blog nya...siklah aku kenal bloggers lain seperti fLo, MASZ, Wa Khairul Onggon, Tiq, Faizal n Fashitah, & Jue.

And, sebab blog nya juak, aku jumpa ngan best friend ku time skolah (walaupun mek orang skolah lain. haha!), Mama Nabihah! :D


2. Adakah aku patut polah another blog khas pakey polah entry biasa2 regarding daily life and restricted "My Wedding MISSIONS" hanya for wedding purposes?

Sometimes aku takut nakney visitors yang carik keywords for wedding things terjumpa post yang melambak pasal random stuff...Lagikpun labels ya jadi macam berterabor. Kesian visitors ya sik dapat carik apa yang sidak mok tauk pasal wedding.
But it's hard to keep up lots of blogs. :/ Apatah lagi followers, nak owh? Entahlah...apa pendapat kitak orang?

Tapi, let say aku polah another daily blog, camne mok export entries from this current blog pegi ke blog baru? Dapat kah? :o Aku sik tauk gilak hal blogspot tok.


3. Aku rasa aku patut remove chatbox on the right side corner ya...

Apalah guna comment system for each entries mun orang dah berteter lam chatbox ya nak? Lagikpun lambat nak loading terutamanya orang yang pakey internet slow cam ciput (macam aku). Again, what say you?


4. Nuffnang vs Advertlets

Which one is better? i know that semua orang pakey Nuffnang. Tapi aku dah terhutang budi ngan Advertlets juak. Sebab dari aku start blogging aku dah sign up ngan sidak tok. Mr. Josh Lim sampey berik aku duit raya RM20 time mek orang polah gathering in last few years sebab time orang lain makan, aku sorang jak puasa (bulan Ramadhan time ya). Lalu nya chia aku cake. Haha! Lagikpun nama & url blog ku unique (sebab pakey blog host jepun) and not using the usual blogspot. :P Tapi masalahnya, my visitors sik rami sbb blogspot mempunyai traffic system yang bagus! Jadi duit ku masih stuck at RM40+.

Maybe aku patut separate kan if aku ada another daily blog. Tapi everything still depends on you guys punya opinion. And any other suggestions?

--------

Ok...
Itu jer.... :P
Sila kemukakan pendapat anda untuk pilihanraya Blog ini!

6 comments:

flo... said...

pilihan sy adalah...

depends dgn ktk la mun rajin plh la 2 belog..separate kan..mun sigek belog ok bh ktk ada label nk from there cdak bleh la korek bercr info apa maok...kmk ada mls nk manage byk2..hahaha...

bhs mek campo2 juak...rojak..nasib mek xpake bhs bidayuh alu terkial2 jak org bc..hahah..tp mek pun x pass bhs bidayuh..bleh klaka jak nk spell biuk mek...hahahah..

Tiq said...

adoh..banyaknyaaaa..

hmmm..mun kamek tek..terpulang ngan kitak mun kitak rasa bahasa ney nok sesuai gik ngan jiwa kitak. kedak kamek, I have international followers ( bkn mok padah kamek glamer ) dolok campo2 juak nulis blog tapi dh ada international follower terpaksa juak nulis dlm english, dpt juak prektis english kamek empun..

ohh...si flo tok org bidayuh paduhal * hi flo* huhu...

apa2 pun semua terpulang ngan kitak, ney nok kitak rasa sesuai...cheers !!

M.A.M.A said...

hohoho... kmk mula blogging lok masa mek pregnant, suka mek share feeling kmk yg tgh preggy & menunggu masa nak deliver, nak jd seorang ibu, Alhamudillah ada juak follower w/pun x rami. X kisah juak rami ka sik follower sbb niat nang nak share feeling kmk & blogging 4 suka-suka. xda gago nak extra income. heheh...

psl chatbox, kmk nang x mok nkah, ntahlah, x minat.. hehehe..

dolok marek mek k bahasa ibunda tp ada juak blogger dr semenanjung, yalah tukar penulisan ke BM. campor2 jak.

Actually, terpulang ngan ktk mim nak berbahasa apa, yg penting org faham... :)

err, x plu banyak lak blog, just tukar nama blog jak... link xpat la tukar... hehehhe... :p

ztie said...

sik perlulah polah 2 blog. sik terjaga lak. biarlah wedding blog. its about YOUR wedding.. others wedding you go and your life before and after WEDDING.. still ... almost the same lah nak?

chatbox buang jak ...


advertlets ka apa nama benda ya... mun ktk engkah ya.. no point ktk engkah nuffnang.. sbb nya sikkan proses if there is another advertiser in the same page.. so..u gotta choose....

for me lah.. nuffnang is easier.. ive use advert ya for quite a long time and no hasil.. nuffnang.. so far.... bole lerrrr

Jue said...

dolok ku blog in english tp kdg2 sapa yg reply, slalu reply cam sik related ngan topic..smada ku sik pandei tulis in english or... ahahha biar jak la tergantung

alu ku stick makei BM jak..mok pakei bhs ibunda lak, kwn2 ku d semenanjung sik paham lol

ku makei nuffnang jak..so far urm ok la compare tuh advertlets

Mrs. Ichiban said...

fLo > haha! ingin kmk blaja bhs bidayuh. kwn mek klaka, mendungak jak kmk nengar...tang best jak. tp cam susah nak nyebut jak...@_@

aok, cam lemah nak berupdate duak igek. :/

Tiq > baruk kmk prasan...fLo ya sama nama ktk juak! Florence! So far, kmk xda international follower, so boleh campo2 lah owh?

mama_nabihah > haha! rindok ati mek baca experience ktk ya. boleh la ktk share rasa time first pregnancy ya pakey tips kmk. :P

ztie > nya berjalan juak...tp sikit lah...baruk seringgit. hahah! yalah tek kmk nak polah duak igek blog...each for the sponsors. tp nang mls mok manage 2 igek.

brapa hasil ktk lam seminggu pakey nuffnang? :P

jue > haha! yalah tek...sama kes...mesti xda org reply apa2. sikkanlah org sik pandey baca kot? zati sorang jak balas dolok.