Friday, April 1, 2011

Doa Nabi Yunus dalam perut ikan paus.

Just want to share...i'm not pious, tapi benda yang baik, tak salah untuk dikongsi. ^^

Dulu masa aku kecik-kecik, bapak aku selalu ajar doa ni kat aku & adik.
Katanya, kalau dalam kesusahan tak kira apa pun, bacalah doa ni.


لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنّى‏ كُنْتُ مِنَ الظَّالِمينَ



Romaji:

La ilaha illa anta. Subhanaka inni kuntu minaz zolimin.


Maksudnya:

"Tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah melainkan engkau, ya Allah. Maha Suci engkau, sesungguhnya aku adalah dari orang yang membuat zalim." (Credits)


-----------------
Inilah doa yang sering aku baca dan amalkan...tak kisahlah tengah sempit duit ke, tengah sedih ke, tengah traffic jam ke, serius aku cakap, doa ni sangat mujarab. Takde la sampai duit datang bergolek, but there's some way given by Allah to meringankan kesusahan kita tu. Yang paling penting, kita percaya yang Tuhan sentiasa tolong kita dan banyakkan usaha. :)

Kalau ikut pengalaman aku, contohnya kalau guna masa nak lalu roundabout masa banyak kereta laju dari sebelah kanan jalan , MasyaAllah! Boleh lengang jalan! Macam magic! *_* Alhamdulillah~~
Tapi jangan korang bermegah-megah pulak...gerenti tak jadi punya. :P Kena doa & mintak pertolongan betul-betul, penuh kusyuk. InsyaAllah, akan diringankan segala kesusahan tu...



For more readings & kebaikkan doa ini, pegi sini...tapi dalam bahasa Indonesia. :)




2 comments:

Azmie & Vivie said...

Salam, Hi! =0).
Salam kenal untuk ktk =0).pertama kali berjarah ke situk.

aok, benar kata ktk aih..doa tuk nang bagus..kmk selalu ngamal doa tuk juak. bila kita yakin, bersyukur n sabar, insha-ALLAH, ALLAH permudahkan urusan kita =0).

jemputlah ke belog kmk..sik da pa pa istimewa di sia..sekadar coretan biasa dan yang penting mengerat silaturahim sesama kita urg srwk =0).

Mrs. Ichiban said...

Waalaikumussalam...
Makseh banyak2 sudi dtg sitok. Hehe.

Alhamdulillah, rami tauk khasiat doa tok owh? Menar kata dirik, mok sabar & yakin...

Aok, kaktok kmk berjarah ke blog ktk gik. Hehe~ :D