Sunday, April 3, 2011

FEAR

Image Credits: Technorati


Do you have any fear?
Atau phobia?

Pagi ni tetiba je aku nak buat entry pasal ni...Bangun je tido, aku mengelamun pasal penyakit aku yang terlampau takut with banyak benda...another psychology problem.

  • Fear with heights.
Acrophobia sufferers can experience a panic attack in a high place and become too agitated to get themselves down safely (Wikipedia). i don't know whether i can call myself an acrophobia or just an altophobia. For sure, aku memang takut nak berada di tempat2 yang tinggi. Be it tengah naik skyway to Genting Highland ke, nak turun escalator ke, even nak melangkah parit pun aku kena fikir dua-tiga kali... Aku time kecik takde pun penyakit nih... Actually...tak takut dengan tempat tinggi, tapi, i fear of falling...the thoughts of falling from high places memang boleh buat aku panic & meracau macam-macam. Aku pernah menangis gila-gila kat dalam lift Dewan Suarah Kuching sebab takut. Takut sampai rasa nak muntah.

  • Fear with depths.
The Bathophobic person may be intensely fearful of long hallways and more obviously, deep bodies of water such as oceans and lakes (Associated Content). Aku takut nak berenang...bukan takut apa...aku tak suka air dalam yang aku langsung tak tau apa kejadahnya kat dalam tu...Kalau aku ada pelampung sekalipun, aku takkan percaya kat pelampung tu... even kalau husband aku cakap dier ader kat sebelah pun, aku takkan percaya jugak. Sebab i have insecurities kalau tak berpijak kat bumi...memang aku pernah drown...sorang2 diri pulak tu...nobody was able to hear my scream. Sakit sangat...but nasib baik time tengah struggle, kaki aku dpt berpijak kat batu. Aku selamatkan diri sendiri, and never talk to anyone about it...Sampai sekarang, aku tak percaya kat sapa2 dalam air. Waktu aku pegi honeymoon kat Krabi dulu pun, ader activities snorkeling... memang takut gila...Budak nama Mat yang jadi tourist guide kitorang cakap, "Don't worry! Your husband is here!", aku jawab, "I don't trust him!". Sebab aku tahu husband aku jahat...suka main lepas-lepas...=3=
Tapi aku pegi snorkel jugak...sebab sampai bila pun kalau aku takut, aku takkan pernah rasa camne gi snorkel... So the whole day dalam air, aku battle with myself. Mengerebat gila2...sampey kepak husband ku ngirit aku sambil berenang. Padan mukanya...

  • Fear with clowns.
'Nuff said... -__-''' Semua IT punya pasal...bagi aku, clown sangat creepy!! Aku akan mengelakkan diri daripada bertembung dengan makhluk ni. Ada la one day, last year in June...kitorang tengah cosplay K-on, and tang mana ntah, makhluk ni boleh tiba2 datang kat meja makan kitorang. Tanya memacam as if kitorang ni weirdo. KAU TU YANG WEIRDO!! *emosi* Aku pon tundukkkkkkk and cover muka memanjang. Kawan2 aku yang tiba2 dapat tangkap yang aku tak suka clown pun sibuk je nak mengacau. Aku nanges kuat2 kat food court tu kang!! Nasib baik clown tu cepat2 pegi. Huhu...kadang2 kesian pulak kat diorang ni. Tapi, tolonglah...kalau dah nampak muka aku pucat lesi and tunduk memanjang je...jangan kacau aku. Aku cuba taknak lose control.

  • Fear with bees, wasps, penyengat, or any insects with buzz & sting.
Apiphobia (Fear of Stuff). Uhhh....*rasa nak muntah*. This is my worst FEAR of all...even looking at the picture pun jantung dah rasa sakit. i've been stung by a bee dekat tepi dahi when i was a kid...sampai pengsan. i don't know now la whether aku ader allergy with the sting or not sebab masa tu aku lagi kecik. Jadi sampai sekarang, aku tak boleh tengok lebah (dan sewaktu dengannya). Kalau tak, aku akan jadi cam orang gila...sweating like hell, panic, meracau, menangis, and screaming. Rasa nak lari sambil teriak-teriak!! And i believe that bees tu pun memang ada dendam kat aku...macam...dia boleh sense aku... D: Dah beberapa kali dah aku kena kejar lebah ni...once, time aku balik kuliah dengan kawan2 aku...ada sekor bee ni ikut belakang aku, aku berlari dier kejar...aku terus masuk kereta cepat2 and tutup pintu. And...BAM! Lebah tu langgar cermin pintu kereta tempat aku duduk... ;___; Kawan2 aku pun boleh jadi saksi...tapi diorang tak kena kacau pun! *rasa nak nangis polah post tok*

  • Fear of maggots, worms that look like maggots, caterpillars.
Ha! Everytime i saw one, aku nak muntah. Tapi, aku tak takut with cacing tanah or other cacing yang panjang... Sebab aku sangat takut dengan maggots, sampai aku pernah termimpi aku kat satu tempat ni penuh dengan maggots...sampai hujan maggots! Atas kepala penuh dengan maggots. Dengan bau busuknya...*rasa nak muntah lagi*. Dalam mimpi pun aku menangis-nangis mintak tolong...bukak je mata, memang terasa air mata mengalir...tak boleh...memang tak boleh...Huu... ;_;
Sebab tu aku benci lalat. Tapi tak takut lalat. Geli je.


-----
Actually banyak lagi yang aku takut...but tahap minimal kot...lebih ke feelings of insecurities & feeling of embarrassment.
Jadi, apakah FEAR korang?
Sila rujuk sini: http://phobialist.com/

No comments: