Monday, December 5, 2011

Ngerepak *Post yang byk random stuff*

Assalammualaikum.

Yarabbi...lamak sik berceloteh lam bahasa Sarawak di blog tok.
Actually menimbun jak benda nak di post, tapi nama nak penyakit malas tok susah nak dipadah. Hari tok tek bertungkus lumus juak ngedit gambar dari event Ducati ria. Sik gilak ku pandey makey menatang software Photoscape nak senang gilak ya, senang gilak sampey konpius. serius rindu ku ngan Adobe Photoshop. Of course banyak juak function yang xda lam Photoscape ya sampey ngerenyam rasa tangan nak ngerutis screen konon-konon nak 'ngeblur' ala-ala lukisan asli.

Now pasal life...hmm...banyak juak yang happened...good and bad. Apa yang aku takut, it's there.
i got mixed feelings whether mok blog kah sik...yang ku tauk, nak nangis susah, nak be happy pun susah. Molah muka poker face jak. Be SETERONG *sila tekankan 'r' anda* (strong) kata orang tua. Yang ku tauk aku rasa kesian ngan hubby aku. Mesti nya jadi blur juak cam aku. Dahlah tensen ngan kerja. Sikhal...anggap jak tok another dugaan dari Allah.

Apa yang aku boleh padah, aku perlu kerja pakey menjana pendapatan. Tapi for sure, aku x dapat kerja opis. I got my own reason, but after aku selesaikan *something* then InsyaAllah, aku akan kerja macam orang normal. *erk, aku tok tek xnormal?*

Yalah, aku tok suka berbisnes. Dah pateh dari kecik nangga nenek ku berkedei...copet gula batu, buku & pensel pasya jual di sekolah. Hehe~ Nenek ku nangga ada potensi, lalu nolong nya berjual kueh, biskut, etc.

Time aku gik study, aku tolong orang beli barang online. Charge? Sukati jak brapa kawan2 aku nak upah. Zaman dolok rami org sik brapa tauk nak beli brg online and xda credit card, so aku offer service aku.

Dalam time jadi suri rumah tok, aku berjual juak produk Ronasutra...Alhamdulillah aku suka ngan produk tok sebab sesuai ngan kulit muka. Then aku masok juak jadi Independent Consultant MaryKay which aku lom pernah jual anything sebab honestly barang ada mahal sikit and aku xda duit nak beli sample pakey demo. But maybe orang masih xtauk yang skincare nya sangat bagus. X hal~

Pasya, one of my dream nak bukak Boutique...right now pun aku start sikit-sikit. Jual baju kurung batik ekslusif. Semua duit simpanan aku labur pakey beli stock, share ngan best friend ku Shafiq. Baju kurung batik tok bukan sebarang batik okay? Nang original batik Malaysia dilukis tangan, kalering method and pencampuran warna yang fabulous, jahitan bukan style orang malas, siap ngan batu-batu bling-bling gik ya. "Menyin-menyin jak bini Aziz time raya tok!" bak kata nenek husband ku. Kekeke~ Stewardess MAS pun banyak tanyak siney aku beli baju ya time ku balit Kedah raya ya tek.

Tapi, cabaran nya...even though baju ya kacak...susah juak nak jual. Sebab harga nya. But aku berani jamin, right now, aku sorang jak jual design ya, with lower price than kedei2 batik lain. Aku xpasti in the future reganya camne, cuz supplier aku pun ngerepak madah cost polah baju ya mahal gilak. However, rami juak yang tanyak, "kitak ada blog jual baju kah?" Sorry...kinek tok sik brani nak bukak online lok...sebab takut orang curi design. So, mun maok, just contact me jak lah, i'll bring them over for you to see. :)

Hmm...banyak gik aku nak type sebenarnya...but aku terpaksa stop dolok...ada mission lain kaktok. Nak carik pusak rah tempat makan di Kpg. Bandung. Malam tadik aku terkejut sebab nya ugak2 kedak pusak ku yang hilang ya. Nang pelik juak lah sbb hilang di Kuching. Ne tauk nya ter'travel' skali lam enjin keta...
Yalah mok check balit...malam tadik xnampak warna matanya apa and lupak nak check perutnya cuz my pusak nama Bunga ya ada kesan lekak bedah.

So, ciao~ kelak ngerepak agik...Baibai!

p/s: Ya Allah...murahkanlah rezeki suamiku...tenangkanlah hatinya...Amin...

5 comments:

Noa Hamrin said...

Hi Videl :P I wish u n Aziz rezeki yang melimpah, sabar lah okay, ada lah something ya klak. InshaAllah ada semua ya, kmk cuti2 tok pun gago juak nak berjual pie n cake segala, a baker traps in teacher's body, sik dapat dibuang entrepreneurship kita tok hihi :) wish u luck k, hopefully mujur joros semua business ktk.

M.A.M.A said...

pendapat kmk la mim, mun ktk dpt menajan pendapatan dengan bisnes waima bisenes kecik2, teruskan.

Susah keja opis tok, tension baget nak gila lebih2 gik keja ngan org gila kuasa.

nektok kmk plan nak saving utk modal mek bisnes. tp kmk x tauk bisenes apa. ada juak rasa nak bisnes kek, ada juak rasa nak bisnes baju & tudung. ada juak rasa nak bisnes baju baby. haihh...

nangga mun rezeki baby boy, mungkin mek stat bisnes dgn jual bundle baju2 nabihah nok dah sik sedang gik. hehehe... at least ada nambah income drpd baju2 ya dlm kotak ajak.

time tok pun mek rasa mok quit keja tp gik kumpul duit. gikpun dgn keadaan mak kmk yg x berapa sihat, nak ngintu anak kmk gik. thats y kmk plan nak bisnes jak. sendirik bos, sendirik kuli.

nak kuar g klinik mbak anak, xda org marah, xda org berbunyi, "mala jak g klinik".. huuhu..

apa kata kita jd sharepartner? miahahaha.. :P

Mrs. Ichiban said...

Noa > Thanks babe! i wish you the same too! Rezeki duit ya ada dimana-mana, insyaAllah~ Your cakes nampak stunning! Dahlah my fave colours! Ktk polah cupcake sik?

Nieza > Susah juak nak menjana bisnes mun xda capital za...yalah kmk tok banyak idea, tapi duit modal yang xda. sbb ya tek kerja opis ya pakey save duit. masalahnya kmk xpat keja opis dolok. :(
aok, kmk pun pikir camya juak. suka gik jadi bos kedirik...dpt jaga rumahtangga skali.
anything else, kelak insyaAllah kita jumpa ok? Bulan tok kmk lamak di Kuching. :)

Noa Hamrin said...

Videl: cupcake mek polah k mkn kedirik jak, cz xpdae mun nak deco kac²..pa kata ktk polah business on9 jual korean dresses? Wholesale cdak is quite cheap n djual pun rega boleh tahan.. mek ingin mok business ya, tp ylh busy ngajar..pa kata kta business partner? Hihi, ada gik pelawaan. Or how abt jual VCO?

Mrs. Ichiban said...

noa > kawan kmk dah polah bisnes baju ya. lagikpun kmk cerewet hal baju. haha. cuz bukan barang korea ya...and quality nya kadang2 sik bagus. unless kita dirik pun pegi rah sinun carik stock. but again, kmk xpat start cuz modal xda.

kmk have to skip pasal vco. ktk and another kwn mek jual yang sama. hehe. xD