Friday, January 27, 2012

My days in the hospital...

So...I was admitted on the 16th...

Went there awal pagi with encik husband...registered & terus pegi ward ginekologi tingkat 5. Kat sana i saw some other ladies yang menunggu giliran nak kena admit as well. Kena suruh tukar baju then some check ups.

Aiyooo...susah jugak sebab:

1st - husband tak boleh temankan.
2nd - tak boleh charge any electronic devices.
3rd - there's no such thing as first class ward...but aku kena charge 1st class.


Takpe...nak berubat, terima je lah... Then aku diberi bilik sama dengan semua kakak-kakak yang menunggu giliran tadi... semua kena surgery on the same date. Anyway, i like my katil...hehehe~ automatic ones. Rasa malu gak sebab katil aku je yang boleh turun naik dengan remote while others kena ubah manually.

The look of the room from my bed. Room was air-conditioned.
There were only 3 other patients beside from me (but added more later at night)


My lunch...
fried cabbage & carrot, curry gravy, and a piece of fried tofu. ;_; 

Dalam that whole day, ramai doktor yang visit and terangkan prosedur surgery, cara, termasuk komplikasi after surgery and of course borang-borang kebenaran untuk aku sign. Kena scan sekali lagi and confirmed aku ada 2 cysts; one each at right and left ovaries. And...tak boleh nak buat Laparoscopic surgery...kena jugak buat Laparotomy (sama macam C-section orang beranak) sebab dermoid cyst banyak potensi untuk pecah and meracuni bahagian-bahagian lain kalau terkena. Pastu kena cucuk jarum drip...Aku nervous gila sampai doktor bagi aku ubat tidur. Sebelum tidur, aku baca doa mintak everything will be fine. Then, bangun pagi at 5.30 am. Mandi and baru je keluar dari bilik mandi, terus nampak nurse dengan katil bergerak dah tunggu aku. Seram~~ My turn was the first one.

Masa tengah tunggu turn, doctor bagi aku pil lagi...i guess pil tido. Aku baca lagi doa...Al-Fatihah 7 kali & selawat... Then aku call my husband and dad...cakap aku dah on the way to my surgery...Pastu, aku tertidur kot? ._. Tak ingat...pastu masuk dewan bedah...Ramai doctor kat sana...then sorang meletakkan oxygen kat mulut...sempat lagi aku cakap "Kejap! Hidung saya gatal..." and garu... pastu...tak ingat terus...tertido...

Aku bukak mata bila ada orang panggil nama aku ulang-ulang kali...everything nampak white and slight green and nampak doctor lalu lalang...
Tiba-tiba aku dapat rasa kaki aku bergegar...then seluruh badan pun shivered jugak. Aku pun tanya kat diorang kenapa aku bergegar? Gigi sampai terketar-ketar. Diorang pun selimutkan aku and letak benda macam hairdryer yg panas kat dalam selimut. Kepala aku pun diorang letak selimut. Aku masih lagi terketar-ketar...aku cakap aku tak sejuk, tapi masih je shivering. Sampai nurse kat situ pun naik hairan sebab aku dengar diorang cakap, "aie...kenak patient bergegar??". Then aku tido or pengsan lagi.

Pastu...aku rasa aku kena sorong...and dengar suara yang aku suka dengar panggil "Honnie!". Aku bukak mata and nampak bayang encik suami. Aku masih mengantuk...tapi aku rasa dah tiba masa aku balik ward lagi...kena sorong atas katil tu.

Then aku ditempatkan kat bilik yang betul-betul depan stesen nurse bertugas untuk pemerhatian... takde aircon dah. :P Tandas pun kotor sikit sebab kongsi dengan ramai orang. Anyway, masa aku dah sedar, aku baru tau yang actually my operation sangaaattt lama! start pukul 6.30-7 pagi...habis pukul 1:30 petang.

My surgery result... Cyst sebelah kiri dalam 5x6cm, and sebelah kanan is actually 8x8cm. Berbuah-buah doctor cakap, one of the 'buah' is the scanned 6x6cm before. And salah satu 'buah' tu terpecah...so diorang ambik masa yang lama untuk bersihkan cyst yang spilled kat dalam abdomen aku...

Bila dah masuk ward balik, sakit sungguh nak batuk dan bersin. Nak gelak pun berpada-pada... Baring pun tak boleh...kena tido menyandar... minum air pun sakit...kena sikit-sikit guna straw. Kalau tak, boleh tersedak.
Ramai jugak nurse yang senyum and bagi dorongan sebab aku tak tersepuk atas katil je and nak jugak jalan-jalan pegi tandas sendiri...taknak bergantung with tube urine. Yang susahnya kena sorong drip and blood drainage sekali...

Cakap pasal blood drainage...sakitnya bila nak cabut menatang tu...sebab my daging dah start bercantum dengan tube as well as the stitch's benang...memang meraung jugak la aku bila nurse cuba cabut tube panjang dalam lower abdomen aku tu...xsangka benda tu panjang... ;_;

So far...i was in the hospital for 4 days. Boring jugak masa malam di hospital...Asyik-asyik terbangun pukul 1 pagi...ingatkan dah siang, tapi rupanya malam masih buta. Haha... Thank you sangat-sangat kat adik ipar aku yang temankan aku pada malam hari...Kat my mom jugak yang jaga masa siang. And husband yang jenguk-jenguk sebab risau kena halau nurse. Haha~ And thank you jugak kat family and kawan yang datang menjenguk. ^_^

12 comments:

Noa Hamrin said...

Hmmm..lebih kurang jk mcm exp kmk time dnc waktu miscarriage dolok, sejuk bergegar, mintak angin panas lh..n part plg best baruk sedar time mamai² terus carik hby mek, mcm wish come true jk cz tba² nya muncol sdgkn nya shud b kt opis tgh meeting :') hope after tis mujor joros lh impian kitak (n kmk) mok prego syamim :-) amiiinn..

Hanie Dew said...

Ngilu perut aku baca.Bagus jgk ko post pengalaman ko ni. Mcm mana ko bole dikesan ada cyst beb.aku rasa nak pegi cek la.

Hanie Dew said...

Beb,lepas operate bape thun baru boleh pegnan??

Mrs. Ichiban said...

Noa > tp kmk xda rasa sejuk noa...just badan bergegar jak. maybe byk muscle dah kenak potong, yalah effect cam ya...rasa cam time kita gugok basikal, kaki bergegar...camya lah...hehe. Aok...best mun ada org tersayang di tepi. ^_^

Amiiiinnn yarabbalalamin.... Thanks Noa!

Hanie > Sebab musykil je...pegi memana dokter pun diorang cakap senggugut tu normal. tak puas hati la beb...asyik2 dpt panadol je. sebab satu lagi...dpt rasa mcm ada baby kat dalam...rasa cam on & off sakit dier eventhough dah lepas period. Pasal pregnant ni kena tanya kat doctor lagi...rasanya kena tunggu dlm setengah tahun kot. ikut medication...

M.A.M.A said...

syukur alhamdulillah dah selamat. ngeri mek dgr prosedur kdak c-sect. mudahan jak 2nd bby tok kmk dpt bersalin normal agik. hehe..

jaga dirik, makan ubat. berubat sampey bna2 sembuh then blh usaha dpt bby. :)

Mrs. Ichiban said...

nieza > aok, Alhamdulillah...tengah tunggu healing process jak gik. Harap2 xda masalah lain gik. Ubat? adoh heh...sidak ya berik panadol jak za...dah nak abis pun...makan polleney & jeli gamat jak kmk tok. ^^
Ada apa2 tips gik?

Hanie Dew said...

Orang jahat yg menyamar tu sgt bahaya.bg org awam mcm kita yg tak tau perbezaan antra pegawai menyamar ke betul seng tetipu.lg lg pompuan.gertak sikit da takut.kene hati hati walaupun yg tahan kita tgh tgh jln tu polis.

Mrs. Ichiban said...

hanie > ha'ah...scary giler kalau kena tahan org yg mengaku polis. >_<
In reply to: http://juestan.blogspot.com/2012/01/tragedi-january.html

RaMa-RaMa Fareeza said...

semoga ktk cepat sembuh...;)

Hanie Dew said...

masih kat hospital dear?

Mrs. Ichiban said...

thank you rama-rama! :)

Mrs. Ichiban said...

hanie > dah discharged. :)