Monday, February 6, 2012

Tips Untuk Selepas Laparotomy Cystectomy?

Assalammualaikum...

Dah beberapa hari aku dah keluar wad, asyik duduk kat rumah je. Alahai...teruk jugak aku kena pantang makan.

First week aku kena makan ikan haruan fresh...masak sup & bubur nasi. Bagi aku yang peminat tegar makanan, kena strict makan is such a torture tau!

Aku actually sangat musykil pasal pantang-pantang ni... Yang aku tau, aku just kena warning jangan makan buah or sayur yang berunsur 'sejuk' macam timun. Cili, daging & telur pun tak boleh. Ikan pun sama...just certain je boleh, but itupun aku tak berani. Even oranges pun nenek aku tak bagi.

Kawan aku tanya, kenapa tak tanya doktor? Masalahnya that time (nak discharged), semua doktor kelam kabut nak balik. Patients ramai sangat nak di attend. Nurse pun sampai mengamuk nak uruskan pasal patients yang kena discharged petang tu jugak. Conclusion, aku tak tau apa yang aku boleh makan & tak boleh makan. Ubat yg doktor bagi pun cuma paracetamol & ubat angin je.

Jadi, for rawatan kat rumah, aku makan jeli gamat gold & pati haruan with american ginseng. Anything else aku tak tau...

Ada sesapa boleh share tips for after laparotomy cystectomy (dermoid) surgery? Macam pantang, pemakanan, rutin seharian, & brapa lama nak heal?

Talking about healing process now, wound aku agak painful. Nampak kemerahan sikit kat belahan tu. I wonder why. And, my period sepatutnya datang dalam 3-4 hari lepas but tak nampak pun Aunty Red tu. Tapi...rasa sakit kat ovary kiri tu rasa cam kena seluk-seluk. Pinggang and abdomen bawah pusat pun sakit macam kena senggugut.

Haish...mintak-mintak la ada any bloggers or readers yang pernah kena boleh share pengalaman or give advices.

Your comments would make me very happy! Thank you!


Posted via blog-it app.

2 comments:

Kakmim said...

kmk dolok c-sect ms anak 1st... kmk rs lebih kurang jak la ngn surgery ktk tok... ktk pn kira mcm pantang urg beranak... btol lah ya mkn ikan haruan & bubur nasik lok utk 1-2 mgu... tp kmk x thn mkn nasik bubur ajak... ada la seminggu gia jak mkn bubur... then mkn nasik putih tp yg licak lah... x keras gilak... kmk x tauk kenak... dh mak mek molah gia.. psya benda2 x boleh dimkn... benda2 yg gatal mcm telur, ikan, ikan laut boleh... ikan kembung jgn... hmm..apa gik oh??? benda2 sejuk mcm timun ya... arum bulak mkn nasik ngn pusuk goreng jak lah... psya sup tp boh erminyak gilak... sayur sawi, peria... bagus

dan utk wound... kmk dolok x engkah papa kt wound.. just basuh ngn air suam jak... even jeli gamat ka minyak gamat ka kmk x engkah... kmk nang ekot kata doc lah... alhamdulillah wound kmk ok... xda infection... mun dh kerin benar baru ktk engkah sidak jeli gamat ya... mun kmk nang x berani lah dolok... nk nangga gik x berani..

pati ikan haruan bagus diamalkan... mun mkm ikan fresh ya bagus gik... nyaman juak ikit mkn x mkn pusuk jak...

ya jak lah pantang mek ms ceaser dolok... yg penting x sapu apa2 kt wound takut infection... get well soon k.. take care

Mrs. Ichiban said...

Uuu...thank you ka.ka.mim~!
macam sama jak lah menu kita...but kmk tok dihidang bubur ayam jak2...lejuk mek. Baruk marek and hari tok makan nasik benar...still with sup ayam.

Jeli gamat, kmk makan setiap pagi and malam, tengahari makan pati haruan...

Kmk xtauk camne rupa wound yang kering or basah. @_@

Brapa lamak baruk dapat heal benar2?

Ktk pun wound ya di jahit or main gam?

Tengkiu~~